POVIJEST TEHNOLOGIJE UKAPLJIVANJA PLINA OBILJEŽILE I STRAVIČNE KATASTROFE

27.06.07.
Energija
Autor/ica: Ivica Petrinić

LNG tanker srednje veličine sadrži energetsku snagu jednaku onoj 30-ak atomskih bombi bačenih na Hirošimu. No, to zapravo i ne bismo smjeli uspoređivati jer je u jednom slučaju u pitanju energetska vrijednost, a u drugom eksplozivna razorna moć, kaže Ronald Ružić

Piše Zvjezdan STRAHINJA »Teško može doći do katastrofe LNG postrojenja, ali se ta mogućnost ne smije u potpunosti odbaciti. Nesreće su se događale i ne smijemo tvrditi da ih više neće biti.« Riječi su to kojima nas je o sigurnosti tehnologije ukapljenog prirodnog plina zaintrigirao pomorski kapetan i nezavisni pomorski savjetnik iz Rijeke Ronald Ružić.
Ovaj stručnjak koji ima dugogodišnje iskustvo u pomorstvu i transportu energenata navodi da LNG pred ostalim mineralnim gorivima ostvaruje apsolutni prioritet, kao čisti energent velike vrijednosti. Njime bi trebalo zamijeniti postojeće proizvodne pogone na prljava fosilna goriva, poput ugljena ili nafte. Istovremeno, u svom obimnom radu »Lučki terminali za prekrcaj ukapljenog plina« iz 2006. Ružić piše i da LNG tanker srednje veličine prijevozi energetsku snagu jednaku onoj od 30-ak atomskih bombi bačenih na Hirošimu.

Metan – najčišće i energetski najjače gorivo

- To zapravo i ne bismo smjeli uspoređivati jer je u jednom slučaju u pitanju energetska vrijednost, a u drugom eksplozivna razorna moć. Za eksploziju LNG-a mora se poklopiti niz uvjeta, što ipak nije nerealno, kaže nam Ružić.
U njegovom radu pronalazimo i podatak da dosad nije zabilježena nijedna katastrofa u pomorskom transportu plina, iako je incidenata poput nasukavanja i požara bilo. Ukapljeni se plin transportira ohlađen na minus 162 stupnja Celzija, jer je, po Ružiću, pri toj temperaturi plin stabilan i nema potrebe za teškim cilindrima, odnosno specijalnim spremnicima koji bi u slučaju zagrijavanja sprječavali curenje plina pod tlakom. Višak plina koji hlapi koristi čak i brod kao pogonsko gorivo, a ako se sustav pokvari, plin se ispušta u atmosferu da bi se izbjegla katastrofa.
Međutim, u terminalima ukapljenog plina situacija je nešto drugačija. U Ružićevoj studiji velika je pažnja posvećena najvećim katastrofama LNG postrojenja. Među njima je eksplozija u američkom Clevelandu, Ohio, iz 1944. godine u kojoj je poginulo 128 osoba, zatim nesreća na njujorškom Staten Islandu 1973. kad je vatra upalila pare LNG-a koji je procurio iz spremnika i tako ubila 40 ljudi te eksplozije u alžirskoj Skikdi u siječnju 2004. s bilancom od 27 mrtvih. Po svemu sudeći, do eksplozija dolazi rijetko, ali kad se dogode njihove su posljedice stravične. O ovim i drugim katastrofama može se čitati i na internetu, a u velikom su broju zastupljene u raznim studijama o sigurnosnom aspektu LNG-a. Činjenica je da su im uglavnom kumovali tehnički kvarovi ili nedostaci, a incidenti su češći u pogonima za ukapljivanje plina. To je pak obrnut proces od replinifikacije LNG-a koja bi se odvijala u nekom od budućih terminala na sjevernom Jadranu, najvjerojatnije na Kvarneru.
- Itekako postoji kemijska opasnost od LNG-a. Riječ je o pročišćenom prirodnom plinu u kojem je 95 posto metana, čija je formula CH4. Što je manje ugljika (C) to je energent čišći, a što je više vodika (H) to je energent jači. Takav sastav i razlikuje metan od mineralnih goriva, koja su s više ugljika daleko prljavija i s manje vodika energetski mnogo slabija. Iako je metan pri sagorijevanju čist, neizgorjeli plin pri isparavanju u atmosferu predstavlja veliku opasnost za ozonski omotač, objašnjava Ružić.

Najčešći uzroci katastrofa – loše stanje pogona

Što se zapravo događa pri istjecanju ukapljenog metana? Ružić kaže da je samozapaljenje ukapljenog plina moguće tek na temperaturi od gotovo 600 stupnjeva Celzija. Na minus 80 stupnjeva Celzija plin prelazi iz tekućeg u plinovito stanje i izlije li se u more njegov gornji sloj hlapi u atmosferu, a donji stvara ledenu koru. Ako dođe u kontakt s plamenom plin gori, ali nije eksplozivan. Po Ružiću LNG može eksplodirati tek u oštećenom spremniku, i to pri temperaturi iznad one transportne od minus 162 stupnja. Uvjet je i da u spremnik uđe dovoljna količina zraka i, naravno, da postoji izvor vatre.
Stoga se za skladištenje LNG-a koriste posebni spremnici, a opće osiguranje u takvim pogonima je na izrazito visokom stupnju. Posljednjih desetljeća posebna se pažnja usmjerava na osiguranje, zbog straha od moguće sabotaže ili terorističkog napada.
Ipak, najveće katastrofe u LNG terminalima nisu rezultat takvih činova, već im je uglavnom kumovalo loše stanje pogona. Do katastrofe u LNG postrojenju »Sonatrach« u Skikdi prije nešto više od tri godine došlo je zbog curenja ugljikohidrata koji su na visokotlačnom bojleru prilikom isparavanja stvorili eksplozivnu smjesu. Eksplozija unutar bojlera uzrokovala je lančanu eksploziju para izvan njega. Na internetu nailazimo podatak da su u vatri, koja je gorjela osam sati, uništena tri sistema za ukapljivanje, a uskladišteni se plin srećom nije zapalio. Zanimljivo je da su za sporni pogon navodno već postojali planovi o demontiranju, dok je na ostalima obavljen remont nekoliko godina prije.
I najveća je katastrofa LNG-a u pogonu »East Ohio Natural Gas Company« u Clevelandu, u pionirskim danima ove tehnologije, podsjetnik da pri gospodarenju s LNG-om nema improvizacije i prepuštanja stvari slučaju. Do nesreće je u jesen 1944. došlo zbog »škrtarenja« na materijalu za izradu novog velikog spremnika za skladištenje LNG-a. Loši materijali korišteni su zbog nestašice potrebnih metala u ratno doba. Ostali su spremnici izrađeni od propisanih legura tri godine ranije, kao dio prvog komercijalnog pogona LNG-a na svijetu.
Scenarij clevelandske katastrofe bio je strašan. Zbog niske temperature plina spremnik je popustio, a ukapljeni plin izlio se u ogromnim količinama na gradske ulice i u kanalizaciju. Po izvještaju američkog Ureda za rudarstvo radilo se o 9,4 tisuće galona, odnosno 35,7 tisuća litara tekućeg plina. Uslijedila je eksplozija i požar u kojem je poginulo 128 ljudi, 225 ih je ranjeno, a 680 ljudi ostalo je bez doma. Srušeno je više od 70 zgrada, a dvije su tvornice u potpunosti uništene.
Dakako, stvari su se otad bitno promijenile po pitanju tehnologije. Također, mijenjaju se i trendovi izgradnje LNG terminala. Ružić navodi da se iz predostrožnosti nova postrojenja sve više udaljavaju od naselja, čak su i daleko od obale, što off shore terminale, po njemu, čini najsigurnijim postrojenjima.

Linkovi


OPEN PUBLISHING

Postani i ti net aktivist/kinja! Objavi vlastiti (autorski) članak, najavu budućeg događanja ili kampanje, info o članku objavljenom u nekom drugom mediju.

Kako objaviti Objavi članak

Kućanski uređaji predstavljaju neizostavni dio svakog domaćinstva. Ali kako ih pravilno koristiti? Kako da budu ekološki prihvatljivi? Ako želite da smanjite potrošnju električne energije ovih aparata i utjecaj na okoliš ...

Gimnazija Vukovar

This school year, the students of Gymnasium Vukovar took part in workshops: Lego robotics Education and LittleBits Education registered on the official map of the European week of skills acquired ...

Znate li što je glavna odlika interijera domova 21. stoljeća? Kombiniranje praktičnog, elegantnog i ekološki prihvatljivog stila, koji u rezultatu daju atraktivan dom uređen prema svim kriterijima njegovih ukućana, ali ...

23.01.20. Eko-edukacija

Održivi turizam nije samo popularan trend. Održivi turizam postaje prioritet - ako ne i moralni imperativ - za sve čelne ljude tvrtki koje nude turističke smještaje.

Plakat - EE akcija

Podržite nas i uključite se u našu akciju za ljepši, sigurniji i čišći grad! Pozivamo sve nastavnike, učenike, roditelje, građane i prijatelje škole da podrže našu akciju prikupljanja EE otpada! ...

VIDI SVE ČLANKE IZ OPEN PUBLISHING

NAJAVE

Ekološka akcija vukovarskih gimnazijalaca - Let's Go Green Together

Podržite nas i uključite se u našu akciju za ljepši, sigurniji i čišći grad! Pozivamo sve nastavnike, učenike, roditelje, građane i prijatelje škole da podrže našu akciju prikupljanja EE otpada! ...

REkreator obilježava Dan planeta Zemlje u Rovinju

Udruga REkreator poziva Vas na akciju podjele besplatnih platnenih vrećica kojom će, u nedjelju, 22. travnja, obilježiti Dan planeta Zemlje u Rovinju. Cilj ove akcije je pridonijeti smanjenju nepotrebog zagađenja okoliša ...

Drvored poznatih gimnazijalaca

Lions klub Vukovar I Gimnazija Vukovar u srijedu 28. ožujka 2018. godine s početkom u 11 sati organiziraju sadnju 30-tak sadnica lipa u dvorištu Gimnazije Vukovar, pod nazivom "Drvored poznatih ...

Poziv na Veganski 1. Maj 2017.

Veganski 1. Maj & fundraiser za utočište u Centru „Key“ Centar za zaštitu životinja i prirode „Key“ i ove godine poziva na cruelty-free proslavu Praznika rada! Pozivamo sve građane i ...

U skladu s prirodom – ekološka akcija vukovarskih gimnazijalaca EE otpad nusproizvod modernog doba – donesite EE otpad i pogledajte izložbu: Kronologija mobilnih i fiksnih telefona

Podržite nas i uključite se u našu akciju za ljepši, sigurniji i čišći grad! Sve što spada u EE otpad, možete donijeti u Gimnaziju Vukovar, svaki dan od 07:00 do ...