Rastući promet tankera najveća prijetnja Jadranu

06.05.07.
Biološka raznolikost
Autor/ica: Ivica Petrinić

Najbolja obrana Jadrana je u gradnji nove mreže naftovoda, koji će smanjiti tankerski promet od Otranta do Trsta, ali naftovode je lakše crtati na kartama, nego graditi u stvarnosti, dok život i promet naftom idu u novi zamah PROGLAŠENJE JADRANA OSJETLJIVIM MORSKIM PODRUČJEM ZA SVIH ŠEST JADRANSKIH DRŽAVA PITANJE JE OD NAJVEĆE ŽURNOSTI Rastući promet tankera najveća prijetnja Jadranu Piše Ivo JAKOVLJEVIĆ Nakon Crnog mora - čiji je ekosustav uništio gusti, višegodišnji tankerski promet iz ruskih, ukrajinskih i gruzijskih luka na putu u Bospor i natrag - na redu je Jadransko more, koje iz godine u godinu sve intenzivnije i obuhvatnije upropaštava rastući promet tankera i nesputano izlijevanje balastnih voda! Ta je spoznaja, izvedena iz trogodišnjih, višestranih istraživanja, u kojima su sudjelovali i instituti »Ruđer Bošković« i Oceanografski iz Splita, pod vodstvom norveškog Instituta Fridtjof Nansen iz Osla, u kojem je krunski dio posla obavio dr. Davor Vidas, jedan od vodećih hrvatskih i evropskih stručnjaka za pravo i zaštitu mora. Zaključak iz Osla, upućen hrvatskoj i vladama svih jadranskih država glasi: žurno predložite Međunarodnoj pomorskoj organizaciji da Jadransko more proglasi osobito osjetljivim morskim područjem. Osobito osjetljivo morsko područje je, prema definiciji Međunarodne pomorske organizacije, ono kojem je zbog priznatih ekoloških i socioekonomskih razloga (a zapravo zbog rastućeg međunarodnog pomorskog prometa i rizika od njegovih štetnih utjecaja), nužna posebna zaštita. Na inicijativu Evropske unije unazad dvije godine, na tom su režimu međunarodne zaštite Baltičko more (ali bez ruskih obala) i španjolski dio atlantske obale, a od prije još osam, pomorskim prometom, vrlo ugroženih mora širom svijeta. Naftna mrlja površine Cresa Za Jadran kao poluzatvoreno i - osobito u dijelu uz hrvatsku obalu - još uščuvano more, najveće prijetnje dolaze od rastućeg prometa tankera i od gomilajućih količina balastnih voda koje u njega ispuštaju iz dana u dan. Najbolja obrana Jadrana je u gradnji nove mreže naftovoda, koji će smanjiti tankerski promet od Otranta do Trsta, ali naftovode je lakše crtati na kartama, nego graditi u stvarnosti, dok život i promet naftom idu u novi zamah. Zato je - prema ocjeni Davora Vidasa - proglašenje Jadrana osobito osjetljivim morskim područjem, za svih šest jadranskih država, i ekološko, i ekonomsko, i političko pitanje od najveće žurnosti. Na Jadranu je dosad bio mali broj velikih onečišćenja, ali je rastući broj svakidašnjih manjih izlijevanja nafte iz tankera i ostalih plovila u prolazu, koji se na satelitskim snimkama sažima u stalnu i šireću naftnu mrlju, zasad veličine najvećeg jadranskog otoka - Cresa! Tankeri u Jadran godišnje uplovljavaju od 4.500 do 5.000 puta, a ispuštaju skoro deset milijuna tona balastnih voda, od kojih su dvije trećine porijeklom izvan Jadrana. U idućih pet godina, dok se još bude radila nova mreža euroazijskih naftovoda, tankerski promet Jadranom povećat će se za najmanje 50 posto, čemu treba pribrojiti i galopirajući rast turističkog prometa svih vrsta i smjerova. Hrvatska - lider u zaštiti Jadrana Hrvatski dio jadranske obale je najrazvedeniji, ekološki najočuvaniji i turistički najkvalitetniji: talijanske luke (Trst i Venecija), naime, drže čak 75 posto trgovačkog i tankerskog prometa te primaju toliko od ukupne količine balastnih voda. Idućih godina ti će rizici i onečišćenja nabujati na prometu za dva LNG-terminala u blizini Trsta i za jedan uz hrvatsku obalu. Jadran će i dalje biti uvozni pravac za naftu, koja će dolaziti iz Rusije kroz Bospor ili sa Srednjeg istoka i sjeverne Afrike za srednju Evropu. Na rasterećenja, koja će donijeti eventualna gradnja naftovodnih pravaca DružbAdria (za rusku naftu) i PEOP (za kaspijsku naftu), kao i Burgas - Valona (za rusku i kaspijsku), trebat će strpljivo čekati, a u međuvremenu učiniti sve za rigoroznu zaštitu Jadrana. Hrvatska, Italija i Slovenija najavile su Međunarodnu ministarsku konferenciju o zaštiti Jadrana za ovu godinu, nakon koje bi trebala uslijediti zajednička inicijativa šest jadranskih država za proglašavanje Jadrana osobito osjetljivim morskim područjem. Jadran već ispunjava sve opće i posebne uvjete za stjecanje tog zaštićenog statusa: ne samo što je poluzatvoreno more i zasebna morska cjelina, nego je i priznati visokovrijedan ekosustav, i prostor koji ima višestrano značajan ribarski i turistički, pa i arheološki potencijal, i jedno od zadnjih evropskih mora koje posjeduje sve te prednosti i kvalitete. Tankerski promet na Jadranu u 2006. Luka Dovoz nafte (u mil. tona) Trst 38 Venecija 11 Omišalj 7 Kopar 2 Ancona, Ravena i razvoz po gradovima 12 UKUPNO 70 Izvor: Međunarodna pomorska organizacija


Linkovi


OPEN PUBLISHING

Postani i ti net aktivist/kinja! Objavi vlastiti (autorski) članak, najavu budućeg događanja ili kampanje, info o članku objavljenom u nekom drugom mediju.

Kako objaviti Objavi članak

Kućanski uređaji predstavljaju neizostavni dio svakog domaćinstva. Ali kako ih pravilno koristiti? Kako da budu ekološki prihvatljivi? Ako želite da smanjite potrošnju električne energije ovih aparata i utjecaj na okoliš ...

Gimnazija Vukovar

This school year, the students of Gymnasium Vukovar took part in workshops: Lego robotics Education and LittleBits Education registered on the official map of the European week of skills acquired ...

Znate li što je glavna odlika interijera domova 21. stoljeća? Kombiniranje praktičnog, elegantnog i ekološki prihvatljivog stila, koji u rezultatu daju atraktivan dom uređen prema svim kriterijima njegovih ukućana, ali ...

23.01.20. Eko-edukacija

Održivi turizam nije samo popularan trend. Održivi turizam postaje prioritet - ako ne i moralni imperativ - za sve čelne ljude tvrtki koje nude turističke smještaje.

Plakat - EE akcija

Podržite nas i uključite se u našu akciju za ljepši, sigurniji i čišći grad! Pozivamo sve nastavnike, učenike, roditelje, građane i prijatelje škole da podrže našu akciju prikupljanja EE otpada! ...

VIDI SVE ČLANKE IZ OPEN PUBLISHING

NAJAVE

Ekološka akcija vukovarskih gimnazijalaca - Let's Go Green Together

Podržite nas i uključite se u našu akciju za ljepši, sigurniji i čišći grad! Pozivamo sve nastavnike, učenike, roditelje, građane i prijatelje škole da podrže našu akciju prikupljanja EE otpada! ...

REkreator obilježava Dan planeta Zemlje u Rovinju

Udruga REkreator poziva Vas na akciju podjele besplatnih platnenih vrećica kojom će, u nedjelju, 22. travnja, obilježiti Dan planeta Zemlje u Rovinju. Cilj ove akcije je pridonijeti smanjenju nepotrebog zagađenja okoliša ...

Drvored poznatih gimnazijalaca

Lions klub Vukovar I Gimnazija Vukovar u srijedu 28. ožujka 2018. godine s početkom u 11 sati organiziraju sadnju 30-tak sadnica lipa u dvorištu Gimnazije Vukovar, pod nazivom "Drvored poznatih ...

Poziv na Veganski 1. Maj 2017.

Veganski 1. Maj & fundraiser za utočište u Centru „Key“ Centar za zaštitu životinja i prirode „Key“ i ove godine poziva na cruelty-free proslavu Praznika rada! Pozivamo sve građane i ...

U skladu s prirodom – ekološka akcija vukovarskih gimnazijalaca EE otpad nusproizvod modernog doba – donesite EE otpad i pogledajte izložbu: Kronologija mobilnih i fiksnih telefona

Podržite nas i uključite se u našu akciju za ljepši, sigurniji i čišći grad! Sve što spada u EE otpad, možete donijeti u Gimnaziju Vukovar, svaki dan od 07:00 do ...